Pengikut

Selasa, 9 Oktober 2012

Teori Kiropraktik



Kiropraktik
Sejarah Kiropraktik .

Teori kiropraktik yang disusun oleh Palmer menyatakan bahawa otak manusia yang mengirim energy ke seluruh tubuh, dalam perjalanannya melalui system saraf yang ada di sepanjang ruas tulang belakang .
Tulang belakang terdiri atas 24 buah tulang yang disebut VERTEBRATA yang membungkus dan melindungi korda spinalis atau spinal cord (5 tulang belakang dan 4 tulang tungging tidak dilewati korda spinalis ) .
Melalui celah- celah antar vertebrata, keluar pasangan saraf yang mencapai keseluruh tubu badan, termasuk tulang, organ tubuh, dan kelenjar .
Menurut Palmer sitem saraf terbahagi menjadi 3 sistem yang tumpang tindih, iaitu :
1.     System saraf sentral/ pusat yang terdiri atas otak dan sumsum tulang belakang atau korda spinalis.
2.      System saraf otonomik yzng mengawal fungsi tubuh yang berjalan secara automatic seperti vena jantung, pencernaan dan enzim .
3.      System saraf peripheral yang menghubungkan system saraf pusat keseluruhan jaringan tubuh dan otot .

Cara Kerja Otot .
Pengecilan otot (kontraksi otot)
Bila mana otak menghantar impuls elektrikal ke otot melalui saraf, maka gentian (serabut) otot akan mengecil. Lebih banyak impuls elektrik, atau kuat ransangan, maka ia meningkatkan kemampuan pengecilan. Bila mana otot mengecil (kontraksil), tulang yang melekat padanya akan bergerak. Beginilah cara bagaimana terjadnya pergerakan di tubuh kita .
Jika saraf otot mengalami kecederaan, maka ototnya akan menjadi lemah dan bias terjadi KELUMPUHAN (paralysis) .
Ketidakseimbangan berlaku bila salah satu daripada otot- otot yang berpasangan menjadi terlalu lemah, terlalu kuat, terlalu ketat atau tegang. Ini menyebabkan penarikan otot-otot  yang tidak seimbangan. Ketidakseimbangan otot bisa menyebabkan kerosakan dan koyak di kawasan sendi, boleh menyebabkan kondisi kronik seperti ARTHRITIS (radang sendi) .

Penyakit Yang Timbul Akibat Kelainan Ruas Tulang Belakang .
Instruksi dari otak kita yang dikirim keseluruh tubuh adalah melalui ruas tulang belakang.
Bentuk tubuh yang tidak baik mempengaruhi kesihatan dan usia kita .

Di dalam ilmu iridology, terdapat satu kenyataan bahawa ‘ mata ialah extension daripada otak’ . Maka kita dapat mendiagnos permasalahan tulang belakang pada Jensen chart bernombor 3 , 4 dan 5 di bahagian kanan mata .

Tiada ulasan:

Catat Ulasan